Na semináři se účastníci seznámí se základními metodami a technikami hodnocení se zvláštním zřetelem k hodnocení formativnímu (vyjasňování cílů, poskytování popisné zpětné vazby, aktivizování žáků jako vlastníků svého učení, tvorba objektivních školních pravidel a kritérií hodnocení žáka…), které významným způsobem ovlivňují kvalitu vzdělávání. Důraz bude kladen na praktickou aplikovatelnost a zkušenosti ve vlastní výuce.
Přehled témat:
4 rohy + extrém: sebehodnocení metod formativního hodnocení účastníků semináře metodou Sněhová koule shromáždíme účastnické prekoncepty i koncepty k základním pojmům a otázkám tématu: k čemu slouží školní hodnocení, podle čeho určujete známku na vysvědčení, jak a podle čeho posuzujete žákovu píli a angažovanost, k čemu žákovi slouží opravená písemka.
Co a jak hodnotit u Sněhové koule; rozdíl mezi hodnocením a zpětnou vazbou
popisná zpětná vazba: vytváříme příklady popisné zpětné vazby – odvození pravidel; další příklady – popisný jazyk učitel – rodič…; reflexe úspěšnosti a doporučení do budoucna
Skupinové prezentace výukových plakátů k pěti metodám formativního hodnocení, skupinová diskuse
formuluji cíle učení a pracuji s nimi
formuluji hodnotící kritéria a indikátory
poskytuji žákům popisnou zpětnou vazbu
vedu žáky k sebehodnocení
vedu žáky k vrstevnickému hodnocení
V průběhu kurzu budou učitelé vedeni k plánování konkrétních kroků směrem ke zkvalitnění vlastních hodnotících postupů.