Mapa podpory a spolupráce

Mapa s přehledem škol a dalších institucí, které s námi buď spolupracují nebo poskytují související služby, včetně základních informací o nich. 

Mapa podpory a spolupráce

Mapa s přehledem firem a podpůrných institucí Plzeňského kraje, které s námi spolupracují, včetně základních informací o nich. 

„Klučičí a holčičí“ obory

Už nějakou dobu od nás jdou informace a nabídky s tematikou genderu a řada lidí ze škol si ťuká na čelo – co nás to napadlo, zabývat se tímhle a ještě jim to cpát do školy?! Tak je možná třeba to trochu vysvětlit.

Když se řekne „gender“, mnohým naskočí jako první asociace „transgender“, čemuž se díky medializaci tohoto tématu ani nedivíme, ale je to úplně něco jiného. Genderové téma v kariérovém poradenství a v našem projektu Posviť si na budoucnost bez předsudků se týká rozdílů ve vzdělávání dívek a chlapců a v přístupu k nim. Týká se toho, že některé předměty a celé učební a studijní obory a následně povolání jsou prezentovány dětem už od základní škol (a možná ještě dřív) jako vhodnější pro kluky nebo pro holky.

Dívkám jsou představovány obvykle jako nejvhodnější možnost uplatnění humanitní a pečovatelské obory, zatímco chlapci jsou motivováni ke studiu technických oborů. Tím vzniká segregace na trhu práce a její důsledky vidíme nejen v tom, že některá povolání vykonávají převážně muži nebo naopak ženy, ale i v nerovnosti jejich odměňování nebo v zastoupení mužů a žen na vyšších pozicích.

Přijde nám v tomto tématu podstatné to, že se tento proces segregace opírá o velmi zastaralé informace a předsudky. Ano, dříve pro některé profese platilo, že vyžadovaly fyzickou sílu (obvykle připisovanou mužům) nebo empatii a starostlivost (údajně ženské vlastnosti), ale trh práce prošel a stále prochází dynamickým vývojem a náplně téměř všech profesí se zásadně proměňují. Stejně tak kompetence, které jsou potřeba k úspěchu na pracovním trhu jsou univerzálnější a dá se říci „bezpohlavní“. Stejné kompetence mohou mít ženy i muži i jakékoli další pohlaví.

Proč tedy posílat dívky na základní škole na vaření a rodinnou výchovu a kluky do dílen, když je tolik schopných kuchařů a pečovatelů a tolik zručných truhlářek nebo techniček? Proč před nimi zavírat některé dveře? Proč psát v prezentaci učebního oboru „vhodné zejména pro chlapce“?

Natočili jsme sérii videí, která představují ženy a muže v pro ně netypických oborech a povoláních. Podívejte se na první z nich: https://youtu.be/51q-LeybVh4

Další články v této kategorii

První newsletter AKVZ

V únoru jsme se zapojili do akce Týden pro wellbeing, kterou pořádalo Partnerství 2030+. Věříme, že taková akce může být dobrý začátek pro diskusi o wellbeingu ve školách. S kolegyněmi z Asociace krajských vzdělávacích zařízení jsme přemýšlely nad tím, jak bychom mohly na únorovou akci navázat, aby se o wellbeingu nemluvilo „jen“ v jednom týdnu v roce. Proto jsme se rozhlédly v jednotlivých regionech a daly dohromady několik příkladů inspirativní praxe ze škol.

Číst více
Inspiromat: Přijímací řízení na SŠ

Přijímací zkoušky na střední školy prošly v poslední době významnými změnami. Od ledna 2024 byla schválena digitalizace přijímacího řízení, která umožňuje uchazečům prioritizovat vybrané školy a zjednodušuje přístup k informacím o výsledcích. Změny se dotkly i uchazečů s odlišným mateřským jazykem. Ti mohou za určitých podmínek požádat o prominutí jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka, která je následně nahrazena ověřovacím rozhovorem. Dále mají možnost konat didaktický test z matematiky v ukrajinském jazyce nebo využít prodlouženého času při zkoušce.

Číst více

Domluvte si konzultaci s kariérovým poradcem

Nevíte si rady? Máte raději osobní přístup? Chcete svou situaci probrat s odborníkem? Vyberte si poradce a formu konzultace.