Mapa podpory a spolupráce

Mapa s přehledem škol a dalších institucí, které s námi buď spolupracují nebo poskytují související služby, včetně základních informací o nich. 

Mapa podpory a spolupráce

Mapa s přehledem firem a podpůrných institucí Plzeňského kraje, které s námi spolupracují, včetně základních informací o nich. 

Medailonky mluvčích a anotace příspěvků konference Dobrá praxe 2024

Doc. MUDr. Jitka Švíglerová, Ph.D.

Jitka Švíglerová pochází z Plzně. Po studiích na Gymnáziu na Mikulášském náměstí v Plzni v roce 1986 započala studia medicíny na Lékařské fakultě v Plzni UK, studijní program Všeobecné lékařství. Poté nastoupila na Ústav fyziologie LFP UK, kde dnes přednáší a vede praktická cvičení z fyziologie pro české a anglicky mluvící studenty. Od roku 2012 se podílí též na vzdělávání budoucích psychoterapeutů ve Skálově institutu. Od října 2023 je ombudsmankou na Lékařské fakultě UK v Plzni.

Název příspěvku: Motivace jako klíč k úspěšné změně

Limbický systém je část mozku zodpovědná, mimo jiné, za emoce a motivace. Pokud chceme ve svém životě něco změnit, je důležité, abychom byli adekvátně motivování a rozuměli svým emocím. Proces změny nemůže proběhnout a kýženého cíle nemůžeme dosáhnout, pokud s procesem změny a naplánovaným cílem „nesouhlasí“ náš limbický systém. Jednou z technik, které efektivně pomáhají vytvářet nové vzorce myšlení a chování je koučování. Dobře vedené koučování pomůže správně motivovat a naplánovat jednotlivé kroky změny, tak aby byly „v souladu“ s jeho limbickým systémem.

RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Michal Černý vystudoval učitelství fyziky a informatiky pro střední školy a stal se prvním absolventem doktorského studia sociální pedagogiky v ČR. Od roku 2012 působí na Katedře informačních studií a knihovnictví (KISK) na FF MU, kde je nyní zástupcem vedoucího katedry pro vzdělávání a internacionalizaci. Věnuje se technologiím ve vzdělávání a tomu, jak proměňují společnost, ve které žijeme i to, čemu má smysl se učit. Je autorem řady knih, mimo jiné – Informační gramotnost (Grada, 2023), Život onlife (MuniPress, 2020) nebo Jak učit sám sebe (Bizbooks, 2016).

Název příspěvku: Digitální portfolia jako nástroj profilace studujících (nejen) vysokých škol

Příspěvek popisuje pětiletou zkušenost s implementací portfolií pro studující vysoké školy v oboru informačních studii a knihovnictví. Jejich cílem bylo od počátku podpořit rozmanitost studentů, kteří do oboru přicházejí, pomoci jim s vlastním profilováním se a hledáním kriticky reflektované cesty studiem. Jak se to daří, jakými cestami jsme šli (a třeba se i vrátili) a co portfolia přinesla navíc se pokusíme ukázat v příspěvku s konkrétními příklady a kazuistikami.

Jolana Dočkalová

Ve vzdělávání působí přes dvacet let. Ve své práci se zaměřuje na osobnostní a profesní růst jednotlivců, budování kapacit organizací, i na využívání inovativních výukových metod. Ráda spolupracuje s lidmi, kteří se prakticky i systémově snaží o změnu přístupu ke vzdělávání dětí a mladých lidí v ČR. Je zapojená do aktivit ANEV, podílí se zde na mezinárodních projektech a školí témata spojená s neformálním a kompetenčním vzděláváním. Se sítí Scioškol spolupracuje na tvorbě modelu Scio kompetencí, a pro projekt Young Caritas vzdělává a mentoruje týmy pedagogů na školách. Má evropskou certifikaci v gestalt koučování (GPO), pro Institut Gestalt Essence vede sebezkušenostní koučovací výcviky. Na školeních Europass Teachers Academy seznamuje pedagogy s nástroji koučovacího přístupu a jak je využívat v přímé práci s dětmi a mladými lidmi.

Název příspěvku: Propojení formálního a neformálního vzdělávání – jak pracovat s kompetencemi ve výuce

V příspěvku se zaměříme na využití principů neformálního vzdělávání ve školním prostředí s cílem podpořit hloubkový rozvoj studentů. Ukážeme si, jak metody reflexe a práce s cíli mohou vést k rozvoji kompetencí, zvýšení motivace a rychlejším pokrokům studentů. Zaměříme se na kompetenční myšlení a jeho aplikaci ve výuce v kontextu transformativního vzdělávacího přístupu, s důrazem na to, jak kompetence podporují individualizaci a umožňují studentům rozvíjet jejich silné stránky. Budeme se zabývat i podmínkami pro vytvoření skutečně kompetenční výuky, včetně změny role učitele a využití efektivních metod a prostředí. Prezentace bude doplněna konkrétními příklady a tipy pro pedagogickou praxi.

Ing. Stanislav Tripes, Ph.D.

Stanislav Tripes působí na Fakultě managementu VŠE, na které vyučuje manažersky zaměřené předměty a tělocvik. Oblastí zájmu jeho výzkumu je motivace současné generace nejen ke studiu, ale také ke sportu. Ve svém volném čase se věnoval trenérství triatlonu (licence b), ve kterém pracoval se svěřenci různých věkových kategorií, od nejmenších dětí po dospělé.

Název příspěvku: Výzvy ve výuce současných studujících

Co po nás chce? Proč to trvá tak dlouho? Knížka? Toho je moc. To je nuda… Být dobrým vyučujícím pro současnou generaci je opravdovou výzvou. Výuka je musí bavit. My jsme přece vysokoškolští učitelé, ne žádný šašci či youtubeři! Ale dá se zvládnout, když vyučující i studenti vystoupí z komfortní zóny. Berme to sportovně, aneb co všechno se dá naučit od studentů.

Mgr. Daniel Nam

Mgr. Daniel Nam je zástupce ředitelky, správce sítě a učitel anglického jazyka, tělesné výchovy a výpočetní techniky na Gymnáziu Františka Křižíka. Zaměřuje se na moderní technologie a digitalizaci ve vzdělávání. Absolvoval Fakultu pedagogickou Západočeské univerzity v Plzni a během své kariéry působil na různých typech škol – od učiliště, přes průmyslovou školu až po gymnázium. V současné době spolupracuje se společností VR School, kde se věnuje implementaci virtuální reality do výuky. Ve své praxi se zaměřuje na inovativní způsoby využití technologií ve školním prostředí, zejména v oblasti digitalizace výuky. Ve volném čase se věnuje volejbalu, barokní a soudobé hudbě, zároveň sleduje nejnovější trendy v oblasti informačních technologií.

WORKSHOP 1:

První část – Budoucnost vzdělávání pomocí virtuální reality

Virtuální realita (VR) přináší revoluční změny do způsobu, jakým vyučujeme a jakým studenti získávají vědomosti. VR School je inovativní platforma, která nabízí pedagogům a studentům možnost plně se ponořit do učebních témat prostřednictvím interaktivních a realistických simulací. Tento nástroj nejen že zpřístupňuje složité koncepty v oblastech jako přírodní vědy, fyzika, nebo geografie, ale také otevírá dveře k experimentům, které by ve fyzické třídě nebyly možné kvůli bezpečnosti nebo logistickým omezením.

Druhá část – Moderní webové aplikace pro vzdělávání: Canva, LLM a Gapminder.org

Workshop se zaměří na tři praktické nástroje pro výuku: Canva, grafická aplikace pro tvorbu vizuálních materiálů; LLM (Large Language Models) se zaměřením na efektivní promptování pro zlepšení práce s umělou inteligencí; a Gapminder.org, platformu pro práci s daty, která pomáhá vizualizovat globální statistiky a zlepšuje porozumění světovým trendům, zaměříme se na podstránku DollarStreet. Součástí budou praktické ukázky a tipy, jak tyto nástroje využít ve výuce k zefektivnění a zatraktivnění pedagogického procesu.

Mgr. Aleš Kavalír

Aleš Kavalír je momentálně otcem i učitelem středoškoláků. Na plzeňské stavební průmyslovce se jako zástupce ředitelky věnuje rozvoji školy, jako učitel výuce občanské nauky a osobnostní a sociální výchovy. Předtím se 15 let zabýval sociálními i vzdělávacími tématy v plzeňské pobočce společnosti Člověk v tísni.

WORKSHOP 2:

Osobnostně sociální rozvoj

Plzeňská stavební průmyslovka do svého školního vzdělávacího programu zakomponovala předmět, který na tomto typu škol není obvyklý. Osobnostní a sociální výchova zde podporuje zdravé školní klima a bezpečné prostředí, plní preventivní roli a také pomáhá rozvíjet klíčové kompetence žáků. Je to výzva a mnohdy velké sousto pro žáky i pro učitele. Příspěvek přiblíží, jak taková snaha o osobní rozvoj ve škole může vypadat. Společně budeme hledat odpověď na otázku: „Jaké kompetence mladí lidé potřebují pro život a jak se jim mohou ve škole naučit?”