Milé kolegyně, milí kolegové, příznivci kariérového poradenství a vzdělávání,
jarní měsíce jsou obdobím důležitých změn – nejen v přírodě, ale i ve školách a v profesních cestách. Žáci a žákyně se připravují na přijímačky, plánují své další kroky, školy hledají nové přístupy k podpoře kariérového rozvoje a my se snažíme přinášet inspiraci a užitečné nástroje, které tuto cestu usnadní.
V newsletteru najdete rozhovor se školní kariérovou poradkyní, která sdílí svou osvědčenou praxi, ohlédnutí za uplynulými akcemi, naši nabídku pro Vás v rámci několika realizovaných projektů, a také jednu novinku – Desatero dobrého kariérového poradce, které může být užitečnou oporou pro Vaši každodenní práci s dětmi. A samozřejmě nechybí ani přehled nadcházejících akcí, kam Vás srdečně zveme. Přejeme vám inspirativní čtení a ať se vám daří pomáhat těm, kteří právě stojí na rozcestí.
Tým kariérového poradenství KCV
Projekt Implementace dlouhodobého záměru vzdělávání v Plzeňském kraji v plném proudu
V roce 2024 byl spuštěn pětiletý projekt Implementace dlouhodobého záměru vzdělávání Plzeňského kraje (CZ.02.02.XX/00/23_018/0009173), v rámci Operačního programu Jan Amos Komenský (dále IDZ), který zahrnuje širokou škálu možností, jak podpořit střední i základní školy v Plzeňském kraji. Krajské centrum vzdělávání (KCV) v tomto projektu nabízí podporu školám ve třech hlavních oblastech, které jsou zároveň klíčové v souvislosti s revidovaným RVP.
V první řadě je zde oblast kariérového poradenství, kde kromě metodické pomoci a tematických setkání (nejbližší se uskuteční 9. dubna – viz Chystané akce) nabízí KCV i vzdělávání kariérových poradců v rámci dlouhodobého kurzu. Program nabízí komplexní vzdělávání v oblasti kariérového poradenství o celkové dotaci 100 hodin, přičemž tematicky se opírá o kvalifikační standard Národní soustavy kvalifikací. Začátek kurzu je připravován na září tohoto roku, a jelikož počet míst je omezen, doporučujeme zájemcům včasnou registraci. V této oblasti vám cokoliv rád zodpoví Jan Brabec (brabec@kcv.cz).
Další oblastí je podpora wellbeingu cestou rozvoje školního poradenského pracoviště. KCV zajišťuje podporu celému týmu lidí, který ve škole vytváří podmínky umožňující rozvoj všech, tj. žáků i pedagogů. Podpora je poskytována jak individuálně, tak formou tematických setkání. Další tematické setkání se uskuteční 28. května online. V této oblasti se neváhejte obracet na Michaelu Svobodovou (svobodova@kcv.cz).
Stále více rezonujícím tématem je v poslední době také kompetenční portfolio – i s touto tematikou KCV pracuje a rovněž poskytuje podporu jak středním, tak i základním školám. Na základě konkrétních potřeb škol je možné v rámci projektu realizovat workshop či jen konzultaci šitou na míru dané škole. Ohledně portfolií neváhejte kontaktovat Pavlu Jandovou (jandova@kcv.cz).
V říjnu 2024 byl pak v rámci podpory českého jazyka u žáků cizinců chystajících se na SŠ spuštěn zdokonalovací kurz ČJ, který se ukazuje být velkým přínosem nejen pro budoucí studium. Na léto se také připravuje intenzivní letní přípravný kurz ČJ ke studiu na SŠ v dotaci 100 hodin. Pro jakékoliv další informace v tomto tématu se obracejte na Anetu Babákovou (babakova@kcv.cz).
Desatero pro školní kariérové poradce
Kariérové poradenství ve školách hraje podstatnou roli v přípravě žáků a žákyň na jejich profesní i osobní budoucnost. Aby byla tato podpora co nejefektivnější, vytvořili jsme Desatero pro školní kariérové poradce – jednoduchý standard kvality a praktický průvodce, který shrnuje hlavní principy této práce.
Desatero se zaměřuje na jasné vymezení role poradce, rozvoj klíčových kompetencí i spolupráci mezi školami, rodiči a dalšími aktéry. Mělo by poskytnout oporu v tom, jak vést žáky při plánování jejich vzdělávací a profesní dráhy a jak jim pomoci objevovat své silné stránky i možnosti uplatnění.
Kariérové poradenství by podle nás nemělo být vnímáno jen jako doplněk vzdělávání, ale jako nedílná součást přípravy mladých lidí na život. Podpora individuálních potřeb žáků a jejich budoucí profesní orientace je zásadní pro to, aby se dokázali samostatně a s jistotou rozhodovat o svých dalších krocích. Věříme, že toto Desatero přinese Vám, školním kariérovým poradcům, inspiraci, ucelený pohled a konkrétní doporučení, jak jejich práci posunout ještě dál. Co na něj říkáte? Můžete nám udělit hodnocení ZDE.
Dobrá praxe kariérového poradenství: Rozhovor s Evou Kletečkovou, kariérovou poradkyní z Gymnázia Františka Křižíka v Plzni
Ahoj Evo, zajímalo by nás, jak přistupujete ke kariérovému poradenství u Vás ve škole? Máte nějakou koncepci nebo plán?
Zdravím celou inspirativní posádku z KCV a všechny příznivce kariérového poradenství. Na našem gymnáziu procházejí žáci určitou formou kariérového vzdělávání od primy až do oktávy. Snažíme se o to, aby žáci v každém ročníku měli příležitost k sebepoznávání, k osvojování si důležitých kompetencí pro život, k poznávání světa mimo školu a trhu práce. K tomu nám slouží pravidelné třídnické hodiny každý týden, předmět osobnostně sociální výchova a spousta projektů a exkurzí, které s kolegy připravujeme. Důležité pro nás je, aby všechny aktivity byly žáky plně uvědomované a ideálně reflektované. Žáci mají možnost si své objevy a důkazy shromažďovat ve vlastním kompetenčním portfoliu. Pro studenta GFK vše vrcholí na konci sexty a v septimě, kdy se žáky intenzivně pracujeme na uvědomování si vlastních silných stránek a schopností, hodnot, kompetencí a na hledání vhodné profesní dráhy. Studenti procházejí workshopy, individuálními pohovory, stínováním vybraných profesí a výběrem maturitní práce. Do oktávy jich většina přichází s jasnější představou o tom, v jaké oblasti by mohli být jednou spokojení a úspěšní a čemu se raději vyhnout.
A co je obsahem Tvojí práce, jak je Tvoje pozice ve škole nastavená?
Mám obrovské štěstí, že jsem součástí skvělého fungujícího týmu pedagogů. Tento tým je navíc plně podporován vedením školy. Na kariérovém vzdělávání a poradenství v současnosti pracuji v tandemu s kolegou Jakubem Sieglem. Tandemová forma se nám ukázala jako efektivní, daří se nám lépe vymýšlet různé projekty a obhajovat je v rámci pedagogického sboru. Inspirujeme se navzájem a snáze naše nápady realizujeme. Navíc můžeme chodit vždy paralelně v rámci jednoho ročníku do obou tříd dělat stejné aktivity. Úzce spolupracujeme s třídními učiteli, bez kterých by to nešlo. Abychom se v septimě mohli věnovat každému individuálně, vytvořili jsme si ještě takový „mikrotým“ učitelů, kteří provázejí studenty stínováním a konzultují s nimi jejich závěrečné kroky.
Jak ses ke kariérovému poradenství vlastně dostala a co Tě na tom nejvíc baví?
Nejdříve to byla tak trochu náhoda a nutnost. Potom přišla příležitost ve formě kurzu kariérového poradenství a spolupráce s týmem z KCV Plzeň. Tam jsem si spoustu věcí uvědomila a získala jsem odvahu se studenty více pracovat. Vždycky jsem inklinovala k práci s lidmi. Vystudovala jsem učitelství psychologie, obor jsem si rozšířila o speciální pedagogiku a výchovné poradenství. Kariérové vzdělávání mi tu mozaiku doplňuje. Nesmírně mě baví pomáhat mladým lidem objevovat v sobě svůj potenciál. Baví mě hledat způsoby, jak nastražit léčky a připravit jim takové situace, aby vše nakonec objevili sami.
Pracujete ve škole s portfolii? Pokud ano, tak jakým způsobem?
Portfolia jsme zavedli v minulém školním roce a je to stále živé téma. Hledáme cestu, jak přesvědčit studenty (a asi i učitele), že důležité není portfolio, které vypadá pouze jako desky s diplomy, ale spíše jde o záznam vývoje, objevů a důkazů o svých vlastních schopnostech a dovednostech. Bráníme se přistoupit na vnější motivaci ve formě známkování portfoliových výstupů. Snažíme se spolupracovat se školním parlamentem, který přináší užitečné podněty a je dobrým prostředníkem mezi učiteli a studenty. V současnosti máme rozjednaný projekt, který by možná mohl studentům dávat smysl a zažehnout u nich větší zájem. Uvidíme.
Víme, že máš za sebou zkoušku z profesní kvalifikace Kariérový poradce/kariérová poradkyně dle NSK. Jak bys motivovala další kolegyně a kolegy ze škol, aby ke zkoušce šli také?
Jděte do toho! Může se to zdát jako papír, který mi leží na dně šuplíku (založený v portfoliu samozřejmě). Ale to všechno kolem… něco se ve vás pohne, něco si uvědomíte, získáte odvahu, nové znalosti a dovednosti. A taky spoustu nových přátel!
Posviť si na budoucnost bez předsudků
Projekt zaměřený na boření genderových stereotypů ve volbě povolání jsme představovali v tomto newsletteru již několikrát. Víte, že náš přístup k tomuto tématu je skrze rozvoj kompetenčního myšlení u žáků a žákyň, jejich rodičů a jejich vyučujících. Průběžně nabízíme a realizujeme workshopy pro střední školy, do kterých se stále můžete přihlašovat. Během jara zopakujeme vzdělávací kurzy pro pedagogy a pedagožky – (Ne)stereotypní volba povolání (27.3.) a Změny na trhu práce (23.4.). A co je v projektu nového?
Máme nový materiál pro rodiče a nabízíme v průběhu druhého pololetí možnost realizace semináře pro rodiče dětí z osmých tříd ZŠ na Vaší škole.
Také hledáme další střední školy, které chtějí snížit genderovou segregaci trhu práce a chtějí přilákat více dívek do „chlapeckých“ oborů nebo více chlapců do „dívčích“ oborů. Nabízíme pomoc s prezentací učebních a studijních oborů SŠ genderově neutrálním a kompetenčním jazykem. Kontakt: Bára Kreislová, kreislova@kcv.cz.
StartKa bez filtru zaběhlých aktivit aneb co se událo jinak
V tomto období, kdy jaro přebírá vládu nad zimou, není o výkyvy počasí nouze. Nechali jsme se inspirovat přírodou a trochu vybočíme z popisu standardních „StartKových“ aktivit, workshopů a individuálních konzultací.
Jeden z našich projektových partnerů, SOUS Horní Bříza, má kvůli nízkému počtu učňů v oboru zkrácený plán aktivit. Pro nás to znamenalo výzvu – jak vybrat ta nejpodstatnější témata a předat je žákům efektivním způsobem. Po úvodním workshopu spojeném s individuálními konzultacemi jsme proto připravili celodenní workshop zaměřený na mapování silných stránek, jazyk kompetencí na trhu práce, přípravu na pracovní pohovor a přijímací pohovor na nečisto. Tento formát se ukázal díky komornímu počtu účastníků jako velmi efektivní. Zároveň nám poskytl cenný vhled do úrovně připravenosti žáků na vstup na trh práce a potvrdil potřebu této problematice věnovat více prostoru.
Další aktivitou mimo běžné workshopy byla exkurze žákyň a žáků oboru Kuchař/číšník a Gastronomie v plzeňském bistru, které nabízí moderní pojetí arabské kuchyně. Účastníci měli možnost poznat nejen provoz podniku, ale také si vyslechnout velmi zajímavý kariérní příběh jeho zakladatelky a spolumajitelky Hibi, která se o něj podělila srozumitelným, poutavým a autentickým způsobem. Exkurze přinesla řadu nových podnětů a my se těšíme na jejich reflexi během závěrečného workshopu v Domažlicích.
Jak na wellbeing ve škole?
V únoru jsme se zapojili do celonárodní akce Týden pro wellbeing ve škole, protože chceme školy, kde se všichni cítí dobře, navazují funkční a podpůrné vztahy a mohou naplno rozvinout svůj potenciál. Výstupy a záznamy z proběhlých akcí jsou k dispozici na webu tydenprowellbeing.cz.
Protože práce na wellbeingu by měla být systematická a kontinuální, tak se o to pokoušíme i my a tématu wellbeingu se věnujeme nadále. Právě teď sbíráme inspirativní příklady podpory wellbeingu ve škole nejen z Plzeňského kraje a v průběhu dubna je začneme zveřejňovat. A máme pro Vás výzvu: „Věnujete se Vy či vaše škola podpoře wellbeingu?“ Pokud ano, ozvěte se nám. Budeme moc rádi šířit inspirativní praxi i z vaší školy.
A protože jednou z oblastí podpory wellbeingu je partnerství a spolupráce, věnovali jsme se v březnovém online inspirativním setkání pro Školy Připravené Podpořit … tématu spolupráce Školy a rodiny (viz další článek Škola a rodina – téma pro ŠPP).
Škola a rodina – téma pro ŠPP
Neformální vztahy a spolupráce mezi učiteli prokazatelně prospívají vzdělávání dětí. Pro funkčnost vztahu je však nezbytná kontinuální péče a zájem obou stran. Jak je možné podpořit efektivní komunikaci a spolupráci mezi učiteli a rodiči tak, abychom vytvořili svět, kde se dobře učí i vyučuje? Hosté inspirativního online setkání pro Školy Připavené Podpořit… se 5. 3. 2025 shodli na tom, že do školy nepřichází jen dítě, ale celá rodina! A pokud chceme změnit nastavení rodičů, je třeba začít u sebe – projevit zájem, dát příležitost a nastavit podmínky pro spolupráci. Vyplatí se investovat do prevence, tj. potkat se s rodinou ještě před vstupem do školy, průběžně komunikovat během celého roku, ne až ve chvíli, kdy problém eskaluje a ve chvíli, kdy je třeba cokoliv řešit, reagovat s rozmyslem, pochopením kontextu, otevřeně, s respektem a pevně. V průběhu diskuse se také ukázalo, že jasná vize školy, směřování či deklarované hodnoty též podporují komunikaci a spolupráci s rodinou. Významným faktorem podpory spolupráce je otevřenost školy, týmová spolupráce uvnitř školy (resp. školního poradenského pracoviště) a její komunitní přesah. Záznam ze setkání ZDE.
Protože všichni projevili zájem věnovat se tématu hlouběji, budeme v něm pokračovat i příště. Toto pokračovací setkání proběhne ve středu 28. 5. 2025 od 14:00. Pokud byste se sám/a chtěla aktivně účastnit setkání se svým příspěvkem k tématu nebo máte tip na někoho, o kom si myslíte, že by měl být slyšen, napište Michaele Svobodové (svobodova@kcv.cz).
Tematické setkání ke kariérovému poradenství s Hanou Duffkovou
Nedávné tematické setkání se neslo v duchu Kariérového poradenství na ZŠ. Lektorsky se ho ujala zkušená kariérová poradkyně a učitelka ze ZŠ Chotěšov, Hana Duffková, která byla v roce 2024 mezi hlavními laureáty Národní ceny kariérového poradenství ČR. Hanka představila svou koncepci aktivit kariérového poradenství od 1. stupně a účastníci si měli možnost téměř vždy po představení nějaké aktivity vyzkoušet na vlastní kůži, jak probíhá, v čem je přínosná a jakým způsobem ji mohou sami ve své praxi využít.
Druhá část setkání byla zaměřena především na ukázky práce s různými typy poradenských pomůcek v čele s kartami, přičemž součástí byla i diskuse nad zkušenostmi, vhodnosti zapojení jednotlivých technik v kontextu věku, zralosti i očekávání žáků. Velmi nás potěšila zpětná vazba Hanky na absolvování našeho vzdělávání pro KP, díky němuž se jí výrazně navýšil zájem o individuální konzultace z řad žáků i učitelů.
A jaké karty používáme v kariérovém poradenství my? Dixit, Storytellingové, Silné stránky, Jobkort, Kiwi cards, Hodnotové a další.
Chystané akce
Srdečně zveme všechny zájemce na tyto akce, které jsou v rámci našich projektových aktivit zdarma:
- 24. 3. 2025 od 14:00 do 17:00 hodin – Tematické setkání škol ke kompetenčním portfoliím – seznámíme Vás s metodikou Skills Builder (vzdělávací plán pro výuku měkkých dovedností uplatňovaného jak ve školách v ČR tak i po celém světě), jejíž koncept nám představí Mgr. Romana Šloufová ze Schola Empirica a její praktické využití ve výuce pak následně představí Mgr. Ing. Andrea Tláskalová ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh.
- 27. 3. 2025 od 14:00 do 15:30 hodin – online webinář (Ne)stereotypní volba povolání, který seznamuje účastníky s tématem genderových stereotypů v kariérovém poradenství a vzdělávání, co to vlastně je, kde všude na ně mohou narazit a jak proti nim bojovat. Budeme zkoumat možné důsledky (ne)stereotypního pojetí kariérového poradenství a vzdělávání na základních a středních školách.
- 9. 4. 2025 od 14:00 do 17:00 hodin – tematické setkání ke kariérovému poradenství – Kariérový Inspiromat, tentokrát na téma přihlášek a celého přijímacího řízení na střední školy. Jsme zvědaví na Vaše zkušenosti, dobrou praxi i na nějaké ty přešlapy. I my se s Vámi podělíme o naše zkušenosti a doporučení.
- 23. 4. 2025 od 13:00 do 16:00 hodin – seminář Změny na trhu práce – trh práce se mění vlivem řady faktorů, které budou v tomto semináři zmíněny. V souvislosti se změnami na trhu práce by se měl proměňovat také poradenský přístup kariérových a výchovných poradkyň a poradců ve školách směrem k rozvoji kariérových kompetencí a kompetencí budoucnosti u dospívajících. Jaké kompetence to ale jsou? A jak se mění jednotlivá povolání vlivem změn trhu práce? Díky semináři získáte aktuální vhled do těchto témat, která jsou pro kariérové poradenství důležitá, abychom nezásobovali děti zastaralými informacemi a názory…
- 28. 5. 2025 od 14:00 do 16:15 hodin – Inspirativní online setkání pro Školy Připravené Podpořit… Škola a rodina, kde budeme pokračovat v tématu spolupráce školy a rodiny (viz článek výše).
Postupně zveřejňujeme podrobnější informace k jednotlivým akcím a odkazy na přihlašování – vždy na webu KCV zde: Akce a události – kariérové poradenství | KCV KP nebo na Facebooku: KCV.cz | Facebook.