Těší nás, že během podzimních měsíců výrazně vzrostl zájem základních i středních škol o informace a podporu při práci se žákovskými portfolii. Kompetenční portfolia se stávají stále atraktivnějším nástrojem, zejména pro střední školy. Ty je využívají nejen pro profilaci a sebeprezentaci žáků, ale také jako významný podklad pro přijímací řízení na vysoké školy (například na dvě fakulty Západočeské univerzity).
Práce s portfolii byla hlavním tématem už zářijového tematického setkání škol, které se věnovalo propojení formálního a neformálního vzdělávání. „Portfoliem propojuji to, co dělám ve škole i mimo ni. Vedení si osobního portfolia prostupuje do všech oblastí mého života. Ukládám do něj výstupy z předmětů ve škole, projektů, akcí, praxí, exkurzí, soutěží atd. Zároveň do portfolia patří také výstupy z mých volnočasových aktivit a k nim příslušné důkazy.“ Inspirativní praxi popsala Mgr. Eva Kalousová z Plzeňské obchodní akademie. Dalším přínosem tohoto setkání byla prezentace Terezy Staňkové, která představila program DofE (Mezinárodní cena vévody z Edinburghu). Tento program podporuje propojení formálního a neformálního vzdělávání a portfolio v něm může hrát roli důležitého nástroje.
Na posledním prosincovém setkání, kde bylo téma portfolií opět v centru pozornosti, hovořil o praktickém využití portfolií například při přijímacích řízeních Ing. Radko Sáblík, ředitel Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia v Praze, který má s touto praxí již bohaté zkušenosti. Mgr. Jakub Siegl z Gymnázia Františka Křížka v Plzni představil svou praxi se zaváděním portfolia, které využívá k rozvoji kompetencí žáků a jejich sebereflexi. Žákovská portfolia se zároveň stala jedním z klíčových témat konference Dobré praxe, kde byly diskutovány jejich přínosy i konkrétní způsoby implementace.
V rámci podpory škol plánuje Krajské centrum vzdělávání další tematické setkání škol zaměřené na práci s portfolii, které se uskuteční 24. března 2024. Současně nabízíme realizaci seminářů a workshopů na míru podle potřeb jednotlivých škol. Tyto aktivity cílí nejen na zavádění žákovských portfolií, ale také na podporu pedagogů při vedení jejich vlastních portfolií. Naším cílem je školám poskytovat dlouhodobou podporu, která usnadní zavádění tohoto užitečného nástroje do každodenní praxe.