Milé kolegyně, milí kolegové, příznivci kariérového poradenství a vzdělávání, adventní čas vybízí k bilancování, zpomalení a také k vděčnosti za to, co se v uplynulém roce povedlo. V tomto duchu přinášíme letošní poslední vydání našeho newsletteru, ve kterém se ohlédneme za společnými aktivitami a podíváme se, co nás čeká v roce příštím.
Najdete tu shrnutí rozhovor s vítězkou Národní ceny kariérového poradenství, letošních veletrhů a kulatých stolů pro kariérové poradce, přehled nejdůležitějších regionálních akcí i praktické náměty, jak zefektivnit naši společnou práci. Jako vždy připojujeme inspirace z praxe a novinky, které vám mohou být užitečné v každodenním poradenství.
Děkujeme vám za vaši energii, odhodlání a podporu, díky nimž má kariérové poradenství v Plzeňském kraji takový smysl. Přejeme vám klidné a radostné svátky plné odpočinku a v novém roce 2025 spoustu úspěchů, inspirace a dalších krásných začátků. S úctou a přáním všeho dobrého,
Tým kariérového poradenství KCV
Ohlédnutí za konferencí Dobrá praxe 2024
Další ročník konference Dobrá praxe, kterou tradičně pořádáme ve spolupráci s Informačním a poradenským centrem ZČU, je úspěšně za námi! Setkání proběhlo 20. listopadu 2024 v krásně zrekonstruovaných prostorách Krajského centra vzdělávání v Plzni a přilákalo více než 70 účastníků.
Letošní podtitul „Škola jako místo pro … rozvoj“ nás vedl k otázkám, koho, co a jak by měla škola rozvíjet, aby připravila žáky na proměnlivou budoucnost. Diskutovali jsme o potřebách generací Z a Alfa, které do škol přicházejí, a o hodnotách, které by měly tvořit základ moderního vzdělávání: lásce, empatii a odvaze. Vztahy založené na respektu a vnímání chyb jako příležitostí k růstu byly označeny za klíčové pro budování prostředí, kde vzdělávání přesahuje pouhé předávání znalostí.
Klíčovým poselstvím konference bylo, že vzdělávání je mnohem víc než pouhé předávání faktů – je to příprava na život. K naplnění této vize je třeba spojit inovativní pedagogické přístupy, prohloubit spolupráci mezi školami a rodiči a zároveň poskytnout systematickou podporu osobnostního i profesního rozvoje učitelů. Právě odhodlání a iniciativa každého z nás mohou být prvním krokem k pozitivní změně.
Inspirací se staly i myšlenky Jana Amose Komenského – především jeho vize školy jako místa, kde se z žáků stávají „dobří lidé“. Tuto myšlenku jsme si připomněli díky unikátnímu audiozávěru vytvořenému pomocí AI a digitálních dovedností Daniela Nama. Poslechnout si ho můžete zde.
Videozáznamy, prezentace mluvčích, výstupy z konference i fotografie naleznete na našem YouTube kanále, webových stránkách a sociálních sítích. Děkujeme všem účastníkům za jejich podněty, sdílení a nadšení – těšíme se na další inspirativní ročník!
TESTOVÁNÍ V KARIÉROVÉM PORADENSTVÍ: Listopadový Kariérový Inspiromat
V listopadu proběhl další Kariérový Inspiromat, tentokrát zaměřený na téma testování v kariérovém poradenství. Setkání v Krajském centru vzdělávání přineslo kariérovým poradkyním a poradcům z Plzeňského kraje prostor k diskuzi o přínosech a limitech testů, sdílení argumentů pro i proti a inspiraci k využití dalších diagnostických metod.
Program zahrnoval praktickou ukázku testovací aplikace Salmondo, kterou představil Tibor Kučera, a také poslech úryvku z podcastu Krocení kariéry, kde Hynek Cígler sdílel svůj pohled na psychometrii a limity testování.
Mezi přínosy testů jsme zahrnuli to, že testy mohou sloužit jako úvodní nástroj pro zkoumání otázek typu „kdo jsem“ nebo „co chci dělat“. Testy často otevírají dveře k sebepoznání, jsou snadno dostupné online, v krátkém čase „odbaví“ více dětí najednou a mohou být zábavné. Umožňují pojmenovat silné stránky a profesní oblasti a při opakovaném použití ukazují, jak se člověk mění.
Na druhou stranu jsme si uvědomili i jejich limity: výsledky testů jsou závislé na čtenářské gramotnosti testovaného, která často nemusí být dostatečná. Závisí také na dovednosti sebereflexe, což znamená, že se testovaný nedozví nic nového. Odpovědi mohou být ovlivněny náladou, životní situací nebo zdravotním stavem, a výsledky bez následné reflexe mohou být zavádějící, dokonce i demotivující.
V KCV upřednostňujeme metody kariérové diagnostiky, které zahrnují rozhovor, práci s kartami, projektivní techniky nebo dlouhodobou reflexi aktivit pomocí portfolia. Zaměřujeme se na propojení reálných zkušeností, například formou stínování profesí, na schopnost individuální sebereflexe s pomocí zpětné vazby a impulsů od odborníků z praxe, a na rozvoj schopnosti vzájemné reflexe ve vrstevnických skupinách.
Pro zájemce nabízíme na našich stránkách přehled ověřených testů a nástrojů, s jejichž výstupy pak můžeme pracovat. Další možnosti jsou na platformě PoradcevPK.cz nebo v e-learningovém programu Kým čím být. Inspirativní možnosti diagnostiky zahrnují také zážitkovou pedagogiku, umělecké formy jako divadlo či slam poetry nebo využití moderních technologií – například virtuální únikové hry spojené s AI, které analyzují kompetence na základě rozhodování a chování hráče.
Setkání přineslo mnoho podnětů a ukázalo, že testování je pouze jednou z cest, jak podpořit sebepoznání. Těšíme se na další Inspiromat, který se uskuteční 9. dubna 2025 – podrobnosti zveřejníme včas na webu. Děkujeme všem účastníkům za inspiraci a energii!
Dobrá praxe kariérového poradenství: Rozhovor s Hankou Duffkovou
Ahoj Hanko, moc gratuluji k získání Národní ceny kariérového poradenství 2024. To je paráda. Mohla bys stručně popsat, s jakým příspěvkem ses hlásila, o co vlastně jde?
Moc děkuji. Cena je odměnou pro celou naši školu, protože bez podpory vedení školy, kolegů a hlavně našich žáků, kteří se do aktivit, které pro ně připravujeme, s nadšením zapojují, by se nedalo tolik skvělých akcí uskutečnit. Původní nápad byl přihlásit projekt Den v práci, který jsme poprvé vyzkoušeli s našimi deváťáky v únoru 2024. V něm jde o to, že žák má možnost strávit se svým rodičem nebo jiným příbuzným či známým jeden den na jeho pracovišti. Pozoruje, může se podle možností zapojit a klást otázky. Nakonec ve škole během pracovní výchovy probíhá společné sdílení. Tento projekt se nám docela povedl, žáci byli nadšeni, zapojila se jich skoro polovina, a tak když přišla výzva k přihlašování příspěvků do Národní ceny, červíček začal hlodat… 😊
V létě jsem pak probírala s Kamilou Koblerovou v KCV detaily ke zkoušce, na kterou jsem se v té době chystala, a Kamila mě vlastně nakopla, že bych mohla přihlásit kariérové poradenství na naší základní škole jako celek. Tak jsem do toho šla a dala jsem dohromady, co všechno u nás ve škole v rámci kariérka děláme. Nakonec jsem tedy přihlásila příspěvky dva a vyšlo to.
Jak na to reagovaly Tvé kolegyně a kolegové ve škole? A vedení?
Tak samozřejmě byla velká radost a gratulace. A taky hodně smíchu. Z ceny jsem totiž dovezla jen polovinu, protože mi hned při předávání spadla na zem a rozbila se. Naštěstí ta hlavní část zůstala, takže náš pan školník už vyrobil náhradní podstavec a máme vlastně úplně jedinečnou trofej.
Máte ve škole koncepci nebo plán kariérového poradenství?
Vypracováváme plán na každý školní rok, máme již tradiční akce jako projektové dny pro žáky 8. a 9. ročníku, hravá odpoledne pro školní družinu a některé třídy na 1. stupni, po celý rok jedou individuální konzultace s žáky a rodiči. Pak samozřejmě návštěvy veletrhů středních škol, exkurze do firem a besedy s odborníky. Každý rok se snažíme zařadit i něco nového. V loňském školním roce to byl právě Den v práci, do budoucna bychom rádi zkusili Den profesí, kdy by rodiče mohli přijít do školy a povídat si s dětmi a také společně něco vytvořit třeba ve školní dílně, cvičné kuchyni, na zahradě nebo třeba v počítačové učebně. Jinak se s kariérovým poradenstvím počítá i v dlouhodobějším Strategickém plánu rozvoje školy. A každý učitel vlastně zařazuje kariérový rozvoj do svých hodin. U nás ve škole se snažíme vždycky spojit učení s reálným životem, takže to funguje tak nějak automaticky.
Co vše je obsahem Tvojí práce, jak je Tvoje pozice kariérové poradkyně ve škole nastavená?
V posledních letech máme pozici kariérového poradce hrazenou ze šablon. Jako jedna z mála škol máme rozdělené výchovné a kariérové poradenství zvlášť. Výchovný poradce řeší poruchy učení a chování, kariérový poradce se věnuje přípravě žáků na profesní život, pomáhá jim s orientací na trhu práce, s výběrem střední školy a řeší věci kolem přijímacího řízení a přihlášek. Myslím, že je to velká výhoda, protože pokud by všechno měla obsáhnout jedna osoba, nebyl by dostatek času na věci kolem osobnostního rozvoje a sebepoznání. A děti potřebují pomoc s odhalením svých silných stránek, potřebují a chtějí, aby je někdo poslouchal a mluvil s nimi o jejich plánech a snech do budoucna. Kromě individuálních konzultací připravuji pro žáky skupinové aktivity do hodin prvouky, občanské a pracovní výchovy, děláme projektové dny a hravá odpoledne pro školní družinu. Spolupracujeme s místními firmami a živnostníky, plánujeme pro naše žáky odborné exkurze nebo besedy. Při tom všem se snažím jít stále dál a průběžně se vzdělávat, navštěvuji online webináře i prezenční školení zaměřená na kariérové poradenství.
Jak ses ke kariérovému poradenství vlastně dostala a co Tě na tom nejvíc baví?
Dříve to na naší škole fungovalo tak jako na mnoha jiných. Protože výchovný poradce nestíhal, řešil výběr školy a přihlášky třídní deváťáků. Tak nějak se to přihodilo, že jsem měla čtyři roky za sebou třídnictví v 9. třídě a prostě jsem měla pocit, že tak, jak je to nastavené, to prostě nestačí. Po návratu z mateřské jsem nastoupila k osmákům, a když došli do devítky, věděla jsem, že bych to chtěla zkusit jinak. Tehdy, v roce 2014, ještě nebylo tolik dostupných materiálů jako dneska a ani podpora pro nás kariérové poradce v podobě vzdělávání. V roce 2016 jsem se poprvé dostala na školení do tehdejší Info Kariéry v Plzni. Stačila jedna návštěva a věděla jsem, že mířím správným směrem. Pak už jsem začala pro žáky dělat různé skupinové aktivity a především jsem začala pracovat i s dětmi na 1. stupni. Dneska už máme několik tradičních akcí pro žáky 3. a 5. třídy a pracujeme i s dětmi, které odpoledne navštěvují školní družinu. Hodně jsme se posunuli také v individuálních konzultacích. O ně mají žáci zejména v posledních dvou ročnících stále větší zájem a čím dál více se hlásí také rodiče. A co mě baví? Vymýšlet stále nové věci a aktivity, sledovat pokroky žáků, být u toho, když si na něco přijdou sami, když vidím, jak se posunují a dokáží se dívat dopředu a plánovat svou budoucnost. A pak vždycky potěší, když se naši bývalí žáci přijdou podívat a my vidíme, že jsou spokojení a úspěšní. A když poděkují a řeknou, že jsme jim k jejich úspěchu také pomohli, tak to zahřeje u srdíčka a je to pro mě to nejvyšší ocenění.
Nedávno jsi získala také Osvědčení z profesní kvalifikace Kariérový poradce/kariérová poradkyně dle NSK. Jak bys motivovala další kolegyně a kolegy ze škol, aby ke zkoušce šli také?
Určitě je ve školách spousta šikovných lidí, kteří se kariérovému poradenství věnují a umí to skvěle. Zkouška je vlastně takové završení a potvrzení toho, že všechno, co se snažíme dělat, děláme dobře a má to smysl. I když se kariérové poradenství ve škole dá zatím klidně realizovat i bez „papíru“, brala jsem to jako další metu na svojí vlastní kariérní cestě. Vlastně to tak přirozeně vyplynulo z podstaty toho, co se snažím vštěpovat našim žákům – celý život se učíme a stále bychom se měli někam posunovat. Jak už říkal Komenský: „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.“ Takže se snažím jít a mít před sebou stále nějaký reálný cíl.
Podpora žáků v projektu StartKa: Skupinově i individuálně
Zatímco kalendářní rok se chýlí ke konci, školní rok je v plném proudu – stejně jako náš projekt Start kariéry v Plzeňském kraji, který od září běží naplno ve svém druhém roce. Tentokrát bychom rádi přiblížili dvě klíčové roviny podpory, které žáci zapojených škol využívají: skupinovou a individuální.
Skupinové workshopy, složené ze tří částí, pomáhají žákům rozvíjet kariérní dovednosti, jako je mapování silných stránek, zpětná vazba, práce s cíli, time management a další. Kromě toho letos klademe větší důraz na individuální podporu, která žákům umožňuje věnovat se jejich osobním potřebám.
Úvodní individuální konzultace, zařazené již do zahajovacího workshopu, pomáhají žákům navázat osobní kontakt s poradcem. Někteří z nich pak absolvovali delší individuální setkání, například k přípravě portfolia a dalších náležitostí přijímacího řízení na vysokou školu.
Díky kombinaci skupinových aktivit a individuálního přístupu mohou žáci lépe plánovat a rozvíjet svou vzdělávací i profesní dráhu. Těšíme se na pokračování v novém roce a dalším pololetí!
Žákovská portfolia jako cesta k úspěchu
Těší nás, že během podzimních měsíců výrazně vzrostl zájem základních i středních škol o informace a podporu při práci se žákovskými portfolii. Kompetenční portfolia se stávají stále atraktivnějším nástrojem, zejména pro střední školy. Ty je využívají nejen pro profilaci a sebeprezentaci žáků, ale také jako významný podklad pro přijímací řízení na vysoké školy (například na dvě fakulty Západočeské univerzity).
O praktickém využití portfolií například při přijímacích řízeních hovořil na posledním tematickém setkání Ing. Radko Sáblík, ředitel Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia v Praze, který má s touto praxí již bohaté zkušenosti. Také Mgr. Jakub Siegl z Gymnázia Františka Křížka v Plzni představil svou praxi se zaváděním portfolia, které využívá k rozvoji kompetencí žáků a jejich sebereflexi. Žákovská portfolia se zároveň stala jedním z klíčových témat konference Dobré praxe, kde byly diskutovány jejich přínosy i konkrétní způsoby implementace.
Krajské centrum vzdělávání plánuje na 24. března 2024 další tematické setkání zaměřené na žákovská portfolia. Zároveň školám nabízí realizaci seminářů a workshopů na míru jejich potřebám, včetně dlouhodobé podpory při zavádění nejen žákovských, ale i pedagogických portfolií. Tento systémový přístup pomáhá školám lépe připravit žáky na profesní život i další vzdělávání.
Budeme se těšit na spolupráci s dalšími školami a věříme, že společně podpoříme rozvoj kompetencí žáků a jejich úspěšné uplatnění.
MENTORING
Srdečně Vás zveme na další setkání pro Školy Připravené Podpořit…, které se uskuteční online 18. 12. 2024 od 14:00 do 16:15 a bude zaměřeno na téma Mentoring. Cílem setkání je představit mentoring jako jeden z nástrojů kolegiálního sdílení a profesního růstu pedagogů. Zároveň si budeme povídat o tom, jak je možné pracovat s tímto nástrojem také při osobním rozvoji žáků. Zamyslíme se nad tím, jak se pozná dobrý mentor, jaká je jeho role a co od něj může mentee očekávat? V den konání se stačí připojit přes tento link. Účast na setkání je bezplatná.
Rok s češtinou: Druhý ročník přípravného kurzu pro mladé cizince
V Krajském centru vzdělávání jsme letos již podruhé zahájili roční přípravný kurz českého jazyka pro žáky-cizince, tentokrát jako rekvalifikační program ve spolupráci s úřady práce. Do kurzu, který odstartoval v září, nastoupilo 20 mladých cizinců ve věku 14–18 let. Většina z nich má jasný cíl: dostat se na české střední školy.
Kurz vede tým dvou zkušených lektorek – třídní lektorky a lektorky-metodičky. Kromě intenzivní výuky češtiny mají studenti možnost navštěvovat lekce matematiky, kde se připravují na přijímací zkoušky. Nezbytnou podporu jim poskytuje také kariérová poradkyně, která společně s lektorkami pomáhá studentům s orientací v přijímacím řízení: od volby oboru, přes přípravu dokumentů, až po podání přihlášky.
V průběhu roku na studenty čekají nejen hodiny výuky, ale i rozmanité aktivity, které je podporují v integraci a zpříjemňují jim čas strávený v Česku. Účastníci z Ukrajiny, Nepálu, Vietnamu a Číny si užijí například adaptační dny, projektové aktivity, nebo tematické akce jako předvánoční posezení či mikulášské setkání. V plánu jsou i mimoškolní zážitky, například bruslení, lezení na stěně nebo společné výlety.
Těší nás, že můžeme být součástí jejich cesty k dalšímu vzdělávání a novým životním příležitostem!
Kariérové poradenství v regionech: Kulaté stoly a veletrhy středních škol
Podzim byl v oblasti kariérového poradenství v Plzeňském kraji plný aktivit. Kromě velkého festivalu Posviť si na budoucnost v Plzni, o kterém si můžete přečíst na webu ZDE, jsme ve dvou regionech – na Domažlicku a Plzni-jihu – uspořádali kulaté stoly pro kariérové poradce a na veletrzích středních škol v Domažlicích a ve Stodě jsme představili koncept Posviť si na budoucnost. Ten obnáší využití metodiky Posviť si – příprava na akce s pomocí festivalové karty, poradenskou zónu a další metodickou podporu školám. Naše aktivity se zaměřily nejen na propojení škol s poradci a zaměstnavateli, ale také na vylepšení podpory, kterou poskytujeme.
Kulaté stoly: Prostor pro sdílení a spolupráci – oba kulaté stoly nabídly příležitost pro diskusi mezi kariérovými poradci, zástupci škol a zaměstnavateli. Zaměřili jsme se na praktické informace a koordinaci regionálních akcí, jako jsou veletrhy nebo dny otevřených dveří.
Veletrhy: koncept Posviť si na budoucnost v regionech – obě veletržní akce – Veletrh perspektivy řemesel ve Stodě a Od vzdělání k zaměstnání v Domažlicích – vyzkoušely nové prvky, jako byla festivalová karta a poradenská zóna, která se setkala se zájmem návštěvníků. Potvrdilo se, že praktické ukázky u stánků vystavovatelů vtahuje žáky do dění. Také jsme identifikovali oblasti ke zlepšení: propagace a informovanost, práce s festivalovými kartami ve školách, metodická podpora kariérových poradců ve školách a hlučnost na akci, která omezuje komunikaci návštěvníků s vystavovateli i poradci.
Výhled do budoucna – na základě těchto zkušeností budeme pokračovat v metodické podpoře škol a lepší koordinaci všech akcí. Zároveň plánujeme termíny kulatých stolů a veletrhů lépe sladit, aby na sebe navazovaly a umožnily maximální využití všech možností, které koncept Posviť si na budoucnost nabízí. Děkujeme všem zúčastněným za jejich podněty a těšíme se na další spolupráci v novém roce!
Týden pro wellbeing 2025
Opět jsme se zapojili do Týdne pro wellbeing ve škole ve dnech 4.-11. února 2025 a chystáme pro Vás tyto akce:
- 4. 2. 2025 – Wellbeing ve škole
- 11. 2. 2025 – Cirkusem k wellbeingu
Více na webu KCV.cz/dvpp.