Volba školy

Domluvte si konzultaci s kariérovým poradcem

Vyberte si způsob, který vám vyhovuje – chat, e-mail, online nebo osobní setkání. Zvolte si poradce, datum a čas podle svých možností.

Mapa podpory a spolupráce

Mapa s přehledem škol a dalších institucí, které s námi buď spolupracují nebo poskytují související služby, včetně základních informací o nich. 

Mapa podpory a spolupráce

Mapa s přehledem firem a podpůrných institucí Plzeňského kraje, které s námi spolupracují, včetně základních informací o nich. 

Komunikace

Čí je to problém?

Jako rodiče často řešíme problémy za své děti. Když jsou malé, nezralé a ještě nemají dovednosti k řešení problémů, je to na místě. Postupně, jak rostou a dospívají, by se měly naučit řadu svých problémů vyřešit jen s menší dopomocí nebo zcela samostatně.

Pokud i v dospívání budeme stále řešit jejich problémy, vyrostou z nich lidé závislí na druhých, a to nechceme. Neznamená to samozřejmě, že jim nepomůžeme, když nás o pomoc požádají. Jen s tou podporou budeme zacházet tak, aby jim nebrala odpovědnost.

Pomáhající dovednosti

Chceme-li dítěti pomoci vyřešit jeho problém, měli bychom využívat tyto dovednosti:

  • pasivní naslouchání – to znamená být potichu, ale zároveň vyjadřovat přijetí, zájem a uznání; dát dítěti prostor, aby s námi mohlo sdílet svoje myšlenky a pocity;
  • aktivní naslouchání – zajímat se o to, co nám dítě sděluje nejen slovy, ale i mezi řádky; zjišťovat, jaké pocity a souvislosti se za jeho sdělením skrývají;

Zásadní je, abychom dítěti důvěřovali, že je schopno svůj problém vyřešit. V tomto případě, abychom věřili tomu, že je schopno si vybrat střední školu, bude-li k tomu mít dostatek sebedůvěry, povědomí o svých dovednostech a schopnostech, dostatek informací z nejrůznějších zdrojů a v případě nerozhodnosti také nástroje pro rozhodování.

Sebevyjádření

Abychom byli pro naše děti těmi, na jejichž názoru jim záleží a komu důvěřují, měli bychom ve své komunikaci být autentičtí, otevření a srozumitelní. Pokud chceme sdělit dětem, jak vidíme jejich chování, jejich silné stránky a jejich vlastnosti a dovednosti, je vhodné používat popisný jazyk a hledat na nich spíše pozitiva (“oceňuji tvůj zájem o auta/zahradu/zvířata… a tvoji pomoc při přípravě večeře/opravě motorky/venčení psa…”).

Pokud nám nějaké jejich chování vadí, vyplácí se mluvit o sobě – jak to vnímám, co mi vadí, jaké pocity to ve mně vzbuzuje a jaké následky toto jejich chování na mě má (“jsem nervózní, když se mnou nemluvíš o školách, protože pak nevím, jestli se mám nějak zapojit…”).

Předsudky a přesvědčení

Myslíte, že doma komunikujete o volbě střední školy bez předsudků? Traduje se ve Vaší rodině nějaké přesvědčení o vzdělání nebo práci? 

Příklady:

  • je nutné dnes mít maturitu / vysokou školu;
  • na učňák chodí jen blbci;
  • jako řemeslník si vyděláš nejvíc;
  • kdo neumí, učí;
  • zdrávka je pro holky / strojárna je pro kluky;
  • tohle tě neuživí…

A jste si těmi věcmi opravdu jistí, nebo už je to dávno jinak? Pokračujte k bodu č. 5.

Zdroje:
FAQ

Odpovědi na vaše nejčastěji kladené otázky

V čem jsem dobrý/á? Jak mám najít práci? Jak uspět u pracovního pohovoru? Jakou školu si mám vybrat? Co bych mohl/a vlastně dělat? Mohl/a bych si udělat nějaký kurz a jaký? Jak začít podnikat?

PŘÍBĚHY

Přečtěte si příběhy našich klientů

Nejste v tom sami, možná řešíte obdobnou situaci, jako někteří z našich klientů. 

Přečtěte si pro inspiraci jejich příběhy a staňte se hrdinou vlastního příběhu…