{"id":13534,"date":"2021-08-06T10:27:13","date_gmt":"2021-08-06T08:27:13","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/?post_type=blog&p=13534"},"modified":"2023-09-08T08:36:23","modified_gmt":"2023-09-08T06:36:23","slug":"nechme-deti-umazat-se-zivotem-aneb-pohyb-kyvadla-ve-vzdelavani","status":"publish","type":"blog","link":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/blog\/nechme-deti-umazat-se-zivotem-aneb-pohyb-kyvadla-ve-vzdelavani\/","title":{"rendered":"Nechme d\u011bti “umazat se \u017eivotem” aneb pohyb kyvadla ve vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed"},"content":{"rendered":"
\n
\n

Nechme d\u011bti “umazat se \u017eivotem” – 1. d\u00edl<\/h4>\n<\/div>\n<\/div>\n
\n
\n

 <\/p>\n

Jako rodi\u010de chceme pro d\u011bti to nejlep\u0161\u00ed. Ve v\u0161ech dob\u00e1ch tomu tak bylo, i dnes nepochybn\u011b je. V\u0161ichni pedagogov\u00e9 cht\u011bj\u00ed b\u00fdt dobr\u00fdmi pedagogy nebo se o to sna\u017e\u00ed, v\u011b\u0159\u00edm jim to, a p\u0159esto se st\u00e1le objevuj\u00ed nov\u00e9 pedagogick\u00e9 a v\u00fdchovn\u00e9 p\u0159\u00edstupy a metody, odli\u0161n\u00e9 od t\u011bch p\u0159edchoz\u00edch. Neup\u00edr\u00e1m nikomu, \u017ee s nejlep\u0161\u00edm v\u011bdom\u00edm d\u011bl\u00e1 to, co d\u011bl\u00e1, ale\u2026 v posledn\u00ed dob\u011b m\u00e1m pocit, \u017ee se n\u00e1m i ve vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed nevyh\u00fdb\u00e1 kyvadlov\u00fd pohyb od extr\u00e9mu k extr\u00e9mu\u2026 v p\u0159\u00edstupu k d\u011btem, a\u0165 je to doma \u010di ve \u0161kole. Ano, i j\u00e1 coby rodi\u010d, i j\u00e1 coby kari\u00e9rov\u00e1 poradkyn\u011b jsem ovlivn\u011bna dobou a obecn\u00fdmi trendy, a m\u00e1m-li b\u00fdt up\u0159\u00edmn\u00e1, pot\u0159ebuji pochybovat a kladu si st\u00e1le \u010dast\u011bji ot\u00e1zku: Kde se v podpo\u0159e a p\u00e9\u010di o d\u011bti nach\u00e1z\u00edme? Podporujeme d\u011bti ve prosp\u011bch jejich zr\u00e1n\u00ed? Kladete-li si tuto ot\u00e1zku jako rodi\u010d \u010di jako pedagog tak\u00e9, zvu V\u00e1s k zamy\u0161len\u00ed. Kdy jindy, ne\u017e o pr\u00e1zdnin\u00e1ch?<\/p>\n

D\u00edv\u00e1m-li se s odstupem na prob\u011bhl\u00fd \u0161koln\u00ed rok, na covidovou dobu ve vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed a v\u00fdchov\u011b d\u011bt\u00ed, do\u0161la jsem k n\u011bkolika soukrom\u00fdm z\u00e1v\u011br\u016fm. P\u0159\u00edstup i slovn\u00edk pedagog\u016f, kter\u00fd jsem mohla v p\u0159\u00edm\u00e9m p\u0159enosu pozorovat v distan\u010dn\u00ed v\u00fduce sv\u00fdch d\u011bt\u00ed, se mi jev\u00ed, zjednodu\u0161en\u011b \u0159e\u010deno, dvoj\u00edho druhu.<\/p>\n

Na jedn\u00e9 stran\u011b jsem byla, bohu\u017eel i v 21. stolet\u00ed, sv\u011bdkem ka\u017edodenn\u00edho traumatizov\u00e1n\u00ed d\u011bt\u00ed ve \u0161kole, v distan\u010dn\u00ed \u010di prezen\u010dn\u00ed form\u011b. St\u00e1le jsem vid\u011bla zneu\u017e\u00edv\u00e1n\u00ed moci pedagog\u016f, vyd\u00edr\u00e1n\u00ed p\u0159es zn\u00e1mky a zach\u00e1zen\u00ed s d\u011btmi jako s nesv\u00e9pr\u00e1vn\u00fdmi objekty bez n\u00e1zoru a pocit\u016f. Vid\u011bla jsem \u0161kolu, kde je b\u011b\u017en\u00e9 front\u00e1ln\u00ed mocensk\u00e9 p\u0159ed\u00e1v\u00e1n\u00ed informac\u00ed, zapisov\u00e1n\u00ed do se\u0161it\u016f toho, co je sly\u0161eno, \u010di opisov\u00e1n\u00ed toho, co je nastudov\u00e1no z u\u010debnic bez pro\u017eitku, bez experimentu. St\u00e1le d\u011bti po\u010d\u00edtaj\u00ed a po\u010d\u00edtaj\u00ed fyzik\u00e1ln\u00ed p\u0159\u00edklady a chemick\u00e9 vzorce bez demostrace a pochopen\u00ed. St\u00e1le jsou n\u00e1zory d\u011bt\u00ed zn\u00e1mkov\u00e1ny, st\u00e1le d\u011bti nediskutuj\u00ed, neu\u010d\u00ed se vz\u00e1jemn\u00e9 spolupr\u00e1ci a st\u00e1le jsou vystavov\u00e1ny atmosf\u00e9\u0159e strachu z ne\u00fasp\u011bchu, z chybov\u00e1n\u00ed, st\u00e1le je jim vyhro\u017eov\u00e1no testy a zn\u00e1mkov\u00e1n\u00edm, zastra\u0161ov\u00e1n\u00ed typu \u201cNemyslete si, \u017ee kdy\u017e u\u017e jsou uzav\u0159en\u00e9 zn\u00e1mky, \u017ee v\u00e1s nemohu vyzkou\u0161et!\u201d apod. Jako bychom st\u00e1le p\u0159epokl\u00e1dali, \u017ee v t\u00e9to atmosf\u00e9\u0159e se d\u011bti n\u011bco nau\u010d\u00ed nebo zapamatuj\u00ed pro \u017eivot? St\u00e1le jsou u\u010ditel\u00e9 i d\u011bti zajatci \u201cobsahov\u00e9ho transu\u201d a emoce, n\u00e1pady, hra, imaginace, tvo\u0159ivost, improvizace do \u0161koly pat\u0159\u00ed jakoby na okraj nebo tak maxim\u00e1ln\u011b na prvn\u00ed stupe\u0148. Komensk\u00fd se v hrob\u011b obrac\u00ed\u2026 a mnoz\u00ed z n\u00e1s m\u00e1vnou rukou a pova\u017euj\u00ed to za nutnou samoz\u0159ejmost, kter\u00e1 pat\u0159\u00ed ke \u0161kole, proto\u017ee to jinak s d\u011btmi nejde.<\/p>\n

Kyvadlo se pohybuje na druhou stranu, ano, i j\u00e1 na t\u00e9 druh\u00e9 stran\u011b vid\u00edm a jsem mnohdy sou\u010d\u00e1st\u00ed snahy maxim\u00e1ln\u011b ope\u010dovat ka\u017ed\u00e9 jednotliv\u00e9 d\u00edt\u011b, ze \u0161koly vytvo\u0159it o\u00e1zu pro jejich t\u011blo i du\u0161i, pojem wellbeing dorazil do \u0161kol! (Zat\u00edm nem\u00e1me ust\u00e1len\u00fd \u010desk\u00fd v\u00fdraz, \u201cdobro-byt\u00ed\u201d m\u016f\u017ee b\u00fdt adeptem.) Mnohde u\u017e v\u011bdom\u011b pracuj\u00ed s klimatem t\u0159\u00eddy, c\u00edt\u00edme pot\u0159ebu postarat se za ve\u0159ejn\u00e9 pen\u00edze o dobro-byt\u00ed neboli wellbeing d\u011bt\u00ed i pedagog\u016f, chceme zajisitit individualizovan\u00e9 studijn\u00ed pl\u00e1ny, kter\u00e9 srovnaj\u00ed v\u0161em \u0161ance, poskytnout poradce v\u0161eho druhu, kte\u0159\u00ed budou k dispozici v\u0161em pot\u0159ebn\u00fdm a v\u017edy jako slu\u017eby \u0161koly dostupn\u00e9 rodin\u011b. Chceme podobn\u011b jako v rodin\u011b vytvo\u0159it ve \u0161kole z\u00f3nu bezpe\u010d\u00ed, p\u0159ijet\u00ed a podpory a prostor pro inpiraci, jak si poradit se \u017eivotem a jeho v\u00fdzvami, m\u00edstem p\u0159\u00e1telsk\u00e9ho vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed. Vize wellbeingu a rovn\u00fdch \u0161anc\u00ed je p\u011bkn\u00e1. Kolik toho ale re\u00e1ln\u011b mohou pedagogov\u00e9 zvl\u00e1dnout, jsou-li taky jen lidmi, kte\u0159\u00ed \u0159e\u0161\u00ed sv\u00e9 d\u011bti, sv\u00e9 trable, sv\u00e9 nejistoty a sv\u00e9 vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed form\u00e1ln\u00ed \u010di neform\u00e1ln\u00ed? Je re\u00e1ln\u00e9 po nich cht\u00edt to, co se neda\u0159\u00ed ani v rodin\u00e1ch, kde jde v\u011bt\u0161inou o na\u0161e biologick\u00e9 d\u011bti a m\u00e1me jich o pozn\u00e1n\u00ed m\u00e9n\u011b ne\u017e je ve \u0161koln\u00ed t\u0159\u00edd\u011b? \ud83d\ude42 N\u011bkde se to mo\u017en\u00e1 da\u0159\u00ed, tak jako v rodin\u00e1ch jsou l\u00e9ta lep\u0161\u00ed a l\u00e9ta hor\u0161\u00ed. N\u011bkter\u00e9 d\u00edt\u011b je poveden\u011bj\u0161\u00ed, n\u011bkter\u00e9 m\u00e9n\u011b. Jak tedy vid\u011bt realitu a neztratit nad\u011bji?<\/p>\n

V dob\u011b, kdy po\u010det antidepresiv, sebepo\u0161kozov\u00e1n\u00ed, z\u00e1vislost\u00ed, sebevra\u017eedn\u00fdch tendenc\u00ed nebo jen prost\u00e1 absence soci\u00e1ln\u00edch dovednost\u00ed a schopnosti navazovat vztahy u d\u011bt\u00ed roste. \u010c\u00edsla o syndromu vyho\u0159en\u00ed mezi pedagogy, zvl\u00e1\u0161t\u011b po distan\u010dn\u00ed v\u00fduce, rostou tak\u00e9. Traumatizace, kter\u00e9 jsme v rodin\u00e1ch i ve \u0161kole sv\u011bdky, je bohu\u017eel b\u011b\u017en\u00fdm \u010desk\u00fdm symptomem.<\/p>\n

Vn\u00edm\u00e1me-li situaci re\u00e1ln\u011b, vize o harmonick\u00e9m prost\u0159ed\u00ed ve \u0161kol\u00e1ch, o wellbeingu pedagog\u016f i d\u011bt\u00ed se m\u016f\u017ee jevit jako sci-fi. U\u0161lechtil\u00fd z\u00e1m\u011br, dobr\u00fd sm\u011br, kyvadlo je ur\u010dit\u011b t\u0159eba za\u010d\u00edt t\u00edmto sm\u011brem posouvat. Traumatizace je mnoho a je t\u0159eba se pokou\u0161et ji m\u00edrnit, bezpochyby, i ve \u0161kol\u00e1ch. Nebo\u0165 samotn\u00fd v\u00fdvoj klade na jedince nemal\u00e9 n\u00e1roky a nen\u00ed nikterak jednoduch\u00fd s\u00e1m o sob\u011b. Vn\u00edmat v \u017eivot\u011b, zvl\u00e1\u0161\u0165 v dob\u011b covidov\u00e9, radost, smysl a nad\u011bji m\u016f\u017ee b\u00fdt obt\u00ed\u017en\u00e9 pro dosp\u011bl\u00e9 stejn\u011b jako pro d\u011bti, kter\u00e9 vedle nich vyr\u016fstaj\u00ed. Traumatizace n\u00e1m na cest\u011b ke smyslu nemus\u00ed pom\u00e1hat, trouf\u00e1m si \u0159\u00edct ani nepom\u016f\u017ee.<\/p>\n

A te\u010f jedno zaj\u00edmav\u00e9 \u010d\u00edslo, kter\u00e9 by mohlo zaj\u00edmat nejen kari\u00e9rov\u00e9 poradce, ale i pedagogy a rodi\u010de a dokl\u00e1d\u00e1 slo\u017eitost v\u00fdchoz\u00ed situace na cest\u011b za dobro-byt\u00edm. \u010cesko pat\u0159\u00ed v OECD mezi p\u011bt zem\u00ed s nejni\u017e\u0161\u00edm pod\u00edlem \u017e\u00e1k\u016f, kte\u0159\u00ed vn\u00edmaj\u00ed jasn\u00fd smysl sv\u00e9ho \u017eivota. Nen\u00ed divu, \u017ee \u010desk\u00e9 d\u011bti nev\u00ed, co v \u017eivot\u011b cht\u011bj\u00ed, tud\u00ed\u017e si neum\u00ed poradit s volbou dal\u0161\u00ed \u0161koly. Kdyby ve \u0161kole nepotk\u00e1valy spolu\u017e\u00e1ky, do \u0161koly by vlastn\u011b ani chodit necht\u011bly, vyj\u00ed\u017ed\u011bt do sv\u011bta na studia a na zku\u0161enou se tak\u00e9 p\u0159\u00edli\u0161 nehrnou\u2026 V dob\u011b, kdy se vzd\u011bl\u00e1v\u00e1n\u00ed st\u00e1v\u00e1 celo\u017eivotn\u00ed pot\u0159ebou! No hur\u00e1!!! Nen\u00ed to p\u0159\u00edle\u017eitost d\u00e1t jim kone\u010dn\u011b prostor nev\u011bd\u011bt a s nev\u011bdomost\u00ed si poradit? T\u0159eba za na\u0161\u00ed asistence, t\u0159eba po sv\u00e9m, bez asistence a s riziky, kter\u00e9 k \u017eivotu pat\u0159\u00ed? Nen\u00ed tohle prvn\u00ed krok k dosp\u011blosti a k \u0161anci \u201cumazat se\u201d \u017eivotem a v\u0161emi jeho barvami, aby jednou \u010dlov\u011bk byl schopen v\u00e9st se \u017eivotem dialog, orientovat se v n\u011bm, hledat a nach\u00e1zet v n\u011bm smysl, um\u011bt vn\u00edmat realitu jak\u00e1 je? To ale bez dlouh\u00e9 letit\u00e9 cesty v\u00fdvoje, kter\u00e1 je o bolesti, nep\u0159\u00edzni, ztr\u00e1t\u00e1ch a nev\u011bd\u011bn\u00ed nen\u00ed podle m\u011b mo\u017en\u00e9. Jako antropolo\u017eka v\u00edm, \u017ee ka\u017ed\u00fd p\u0159echodov\u00fd ritu\u00e1l sm\u011brem k dosp\u011blosti m\u00e1 v sob\u011b slo\u017eku nep\u0159\u00edzn\u011b a bolesti, osam\u011bn\u00ed, odlou\u010den\u00ed, beznad\u011bje a taky pracn\u00e9ho hled\u00e1n\u00ed, p\u0159ekon\u00e1v\u00e1n\u00ed sebe sama a u\u010den\u00ed se nov\u00e9mu.<\/p>\n

Jak je to tedy s tou bolest\u00ed a jak rozli\u0161ovat mezi hloupou traumatizac\u00ed a p\u0159irozen\u00fdm utrpen\u00edm \u201cp\u0159echodov\u00e9ho ritu\u00e1lu\u201d d\u011bt\u00ed v dosp\u011bl\u00e9 se pod\u00edv\u00e1me v dal\u0161\u00edm pr\u00e1zdninov\u00e9m d\u00edle o fenom\u00e9nu \u201cumaz\u00e1n\u00ed se \u017eivotem\u201d.<\/em><\/p>\n

\u2013 Kamila Koblerov\u00e1 \u2013<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nechme d\u011bti “umazat se \u017eivotem” – 1. d\u00edl – Jako rodi\u010de chceme pro d\u011bti to nejlep\u0161\u00ed. Ve v\u0161ech dob\u00e1ch tomu tak bylo, i dnes nepochybn\u011b je. V\u0161ichni pedagogov\u00e9 cht\u011bj\u00ed b\u00fdt dobr\u00fdmi pedagogy nebo se o to sna\u017e\u00ed, v\u011b\u0159\u00edm jim to, a p\u0159esto se st\u00e1le objevuj\u00ed nov\u00e9 pedagogick\u00e9 a v\u00fdchovn\u00e9 p\u0159\u00edstupy a metody, odli\u0161n\u00e9 od t\u011bch p\u0159edchoz\u00edch.<\/p>\n","protected":false},"author":9,"featured_media":13536,"template":"","acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/wp-json\/wp\/v2\/blog\/13534"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/wp-json\/wp\/v2\/blog"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/wp-json\/wp\/v2\/types\/blog"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/wp-json\/wp\/v2\/users\/9"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/wp-json\/wp\/v2\/blog\/13534\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/wp-json\/wp\/v2\/media\/13536"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.kcv.cz\/kp\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=13534"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}