Mapa podpory a spolupráce

Mapa s přehledem škol a dalších institucí, které s námi buď spolupracují nebo poskytují související služby, včetně základních informací o nich. 

Mapa podpory a spolupráce

Mapa s přehledem firem a podpůrných institucí Plzeňského kraje, které s námi spolupracují, včetně základních informací o nich. 

„Osudová volba“ povolání

Jsem kariérová poradkyně. A jako taková mám pomáhat dětem, mladým lidem s volbou povolání. Ale kromě toho jsem také arteterapeutka, lektorka a začínající psychoterapeutka. A protože spravuji několik webových, facebookových a instagramových stránek, tak jsem asi taky správce sociálních sítí, copywriter a kreativec…? I ve svém okolí mám lidi, kteří sedí jedním zadkem na mnoha židlích. Dělají více profesí najednou a ve všech jsou dobří. Vůbec to neznamená, že by nějakou práci dělali jen napůl. Naopak, ta pestrost jim dodává energii a široký záběr jim umožňuje vidět souvislosti, propojovat obory a přinášet do nich čerstvý vítr.

Proto je mi líto, že je stále normální, aby rodiče, učitelé a dokonce i kariéroví/výchovní poradci na školách tlačili děti do kouta: Co z tebe bude? Čím bys chtěl/a být? Musíš si vybrat jedno povolání, jinak to nejde. A děti, které se posledních několik let potýkají s velkými nejistotami, znejistí ještě víc. Protože kolem sebe vidí, že je možné živit se různými způsoby, že jedno zaměstnání není vždycky jistota, že je zajímá a baví víc věcí nebo zatím vůbec nemají tušení, co by je vlastně bavilo…

Hodně mladých lidí, se kterými se setkávám, je zaseknutých v jakési rozhodovací paralýze. Cítí tlak okolí, že by si měli „zvolit“ budoucnost, a to je tak velké sousto, že by to dostalo do kolen i zralého dospěláka. Jak si mám proboha vybrat, když vůbec netuším, co ta budoucnost přinese? Tak mnoho změn za poslední desetiletí, tak velké události, které rozkolísaly pevné základy našich životů – pandemie, válka, klimatické změny, migrace… Nemluvě o změnách, které máme přímo ve svých domovech – rozvod rodičů, strejda přišel o práci a asi pije, ségra se poslední dobou chová divně, s babi a dědou se nebavíme, protože podlehli dezinformační politické kampani, a ze sociálních sítí prší stovky dobrých rad, co dělat a jak žít.

Ačkoli všichni cítíme, že by to chtělo nějakou systémovou změnu vzdělávacího systému, než k tomu dojde, můžeme dětem ulevit alespoň drobnými změnami. Přestat mluvit o volbě povolání a začít mluvit o činnostech, kterým by se chtěli věnovat, o dovednostech, které mohou využít různými způsoby v mnoha profesích, o výzvách, na jejichž řešení by se chtěli podílet. Ukazujme jim, že je fajn, mít nějakou vizi, která se odvíjí od jejich vlastních nadání a dovedností, a tu mohou naplňovat v různých činnostech, které je v životě potkají.

Budete oponovat, že si přece ale musí vybrat, na jakou střední nebo vysokou školu půjdou, o jakou práci se budou ucházet. Ano, jeden obor studia si nakonec zvolí, nejraději ten, ve kterém mohou nejlépe uplatnit svoje silné stránky, rozvíjet svůj potenciál, ten, který jim v tu danou chvíli dává největší smysl a směřují tam největší díl své energie. Nebo ten, který prostě bude tím „nejmenším zlem“. Ale s vědomím, že to není jejich definitivní volba, ze které už není možné nikam uhnout. S vědomím, že později mohou studovat jiný obor, druhou, třetí školu, nebo spíš po cestě získat a rozvíjet i svoje další talenty a věnovat se různým činnostem, ve kterých budou naplňovat nebo znovu formulovat svoji vizi.

Austin Kleon prý řekl, buďte sloveso, ne podstatné jméno. A myslel tím, že se nemusíte vměstnat do škatulky jednoho povolání. Nemusíme mladé lidi tlačit do rohu, že si musí vybrat, protože nikdy nevíme, v jaké budoucí práci se jim bude hodit zrovna tenhle talent. Když mám vizi zlepšovat lidem život, tak je jedno, jestli to budu dělat jako psychoterapeutka nebo jako konstruktérka…

-Barbora Kreislová-

Další články v této kategorii

Kreativita, technologie a byznys: Proměny kadeřnické profese

V našem projektu Posviť si na budoucnost bez předsudků upozorňujeme na to, že se kompetenční požadavky na pracovní pozice velmi změnily a stále mění. Tam, kde záleželo na fyzické síle (vnímáno jako “mužská” doména), už dnes těžkou práci vykonávají stroje; tam, kde se dříve kladl důraz na pečlivost (vnímáno jako “ženská” vlastnost), se dnes vyžadují manažerské dovednosti. Všechny profese se nějakým způsobem proměňují a proto je celoživotní učení jednou z nejzásadnějších kompetencí dneška.

Číst více
Cesta do světa HR: Jak se z náhody stala úspěšná kariéra v HR?

V našem projektu Posviť si na budoucnost bez předsudků upozorňujeme na to, že se kompetenční požadavky na pracovní pozice velmi změnily a stále mění. Tam, kde záleželo na fyzické síle (vnímáno jako “mužská” doména), už dnes těžkou práci vykonávají stroje; tam, kde se dříve kladl důraz na pečlivost (vnímáno jako “ženská” vlastnost), se dnes vyžadují manažerské dovednosti… Všechny profese se nějakým způsobem proměňují

Číst více
“Umazání se životem” ve škole

Nechme děti “umazat se životem” – 3. díl – Formální vzdělávání je důležité stejně jako to neformální, pokud i škola chce do vzdělávání vnést více toho reálného a prožitkového, je jasně dokázáno, že si to formální děti lépe zapamatují, a navíc získají mnoho kompetencí, které se jim budou hodit právě v okamžicích, jako je třeba rozhodování, kudy v životě chtějí dál.

Číst více

Domluvte si konzultaci s kariérovým poradcem

Nevíte si rady? Máte raději osobní přístup? Chcete svou situaci probrat s odborníkem? Vyberte si poradce a formu konzultace.